Welkom bij de Protestantse Gemeente Grou-Jirnsum.  Op deze website is alles te vinden over de activiteiten van onze gemeente, evenals achtergronden en een stuk geschiedenis.

In deze jachtige wereld wordt de roep om stilte, verbinding en bezinning steeds groter. De wens om te stoppen met rennen, elkaar weer écht te zien en stil te staan bij dat wat er écht toe doet. Rust en ruimte om na te denken over hoe je je leven wilt vormgeven…

Voor elk moment

Het geloof is niet alleen iets voor zon- en feestdagen, maar voor alle dagen van het leven. In het leven van ieder mens zijn verschillende ‘scharniermomenten’ waar de kerk graag bij betrokken wil zijn. Denk aan de geboorte, het opgroeien van kind naar volwassene, het trouwen en rouwen.

Deze momenten laat de kerk niet ongemerkt voorbij gaan. Na de geboorte van een kindje kunnen ouders de pasgeborene laten dopen. Aan het einde van de basisschoolleeftijd organiseert de kerk vaak een afscheid van de speciale ‘kinderdienst’. Daarna doen de tieners mee in tienerdiensten, jeugddiensten of de gewone kerkdienst. Jongeren doen belijdenis van hun geloof als ze hiervoor bewust hun keuze maken. Meestal zijn ze dan tussen 16 en 30 jaar. Voor een bruidspaar is er een huwelijksdienst waarin het bruidspaar Gods zegen vraagt over hun huwelijk. In de kerk kunnen mensen ook hun huwelijksjubileum vieren. Aan het einde van het leven is de kerk aanwezig met woorden van troost en bemoediging.

Daarnaast is de kerk er ook voor mensen op al die andere ‘normale’ momenten in het leven. Het leven tussen de ‘scharniermomenten’ in kan soms mooi zijn. Iets om te delen. Het kan ook zwaar zijn. Iets waarvoor je steun nodig hebt. De kerk, en dan vooral de plaatselijke kerkelijke gemeente, probeert een plek te zijn waar mensen lief en leed met elkaar delen. Ze zien om naar elkaar. Dat kan in verschillende vormen. Van laagdrempelig tot intensief. Zo is er vaak na een kerkdienst gelegenheid om met elkaar een kopje koffie of thee te drinken. Door de week zijn er allerlei groepen (gespreksgroepen, vergaderingen, creatieve groepen). En bij problemen kan je terecht bij de dominee voor een goed gesprek en advies. Tegen alle individualisering van de samenleving in, houdt de kerk de droom gaande, dat mensen goed kunnen zijn voor elkaar.