(On) Rust in je hoofd

Het zijn woelige, onzekere tijden.

Waarschijnlijk merk je dat ook aan de onrust in je hoofd: allemaal vragen, angst en onzekerheid, hoe het zal gaan en hoe lang gaat het duren. Bezorgdheid om jezelf. En om anderen die je lief zijn.

Misschien vind je het maar moeilijk om die gedachten een beetje onder controle te houden; mogelijk houden ze je zelfs uit de slaap.

“Veel mensen hebben daar last van” hoorde ik laatst van een vriendin. “Kun jij niet iets met meditatie doen op jullie website?”

Dat vond ik een mooi idee.

Op www.sintpiterkerk.nl kun je twee filmpjes vinden. Op de eerste doet Trees een aantal ontspanningsoefeningen voor. Die kun je meedoen, als je van plan bent om daarna de meditatie te volgen. Je kunt het natuurlijk ook apart doen.

In het andere filmpje doe ik een begeleide meditatie met je. Die duurt alles bij elkaar 25 minuten.

Het is een vorm (First mode of meditation) waarmee ik kennis heb gemaakt in Zenriver, het internationale Zenklooster in Uithuizen.

Als je de meditatie meerdere keren doet, zul je hopelijk merken dat het voor meer rust in je hoofd kan zorgen.

Jeroen Witkam, voormalig abt van het Trappistenklooster Maria Toevlucht in Zundert en Zenmeester, zegt het mooi in zijn boek “Zitten in stilte”: “Wat we hier in de stilte van de meditatie leren is: voorbij te gaan. Boeddha heeft het geniaal omschreven: we lijden aan onze gedachten. Het is dan ook belangrijk aan je gedachten voorbij te leren gaan en er zicht op te krijgen.” (p.22)

Als onze filmpjes je daarbij een beetje kunnen helpen in deze vreemde weken en maanden, dan zouden wij daar erg blij mee zijn.

Vragen of reacties kun je mailen naar: predikant@sintpiterkerk.nl

Reinier Nummerdor   (met dank aan Jessica!)

Filmpje ontspanningsoefeningen klik hier >>>

Filmpje meditatie klik hier >>>