Lichtjeswandeling 2 november

Op zaterdag 2 november denken we aan overleden dierbaren. Met een stiltewandeling en een bijeenkomst in kaarslicht denken we aan hen die we zo missen

Voor wie is het bedoeld?

De Lichtjeswandeling is bedoeld voor iedereen uit Grou, Jirnsum en omgeving die een overleden dierbare mist en hem, haar of hen wil herdenken op een laagdrempelige, respectvolle manier.

Wat kun je verwachten?

We verzamelen vanaf 18.50 uur in de Doopsgezinde Kerk (Hoofdstraat 44). Hier ontvang je een kaarsje met een kaartje. Op het kaartje kunnen je de naam of namen schrijven van je overleden dierbaren.

Iets na 19.00 vertrekken we in een stille stoet. We lopen met fakkels en lampions richting Amicaal en lopen daarna via het Halbertsmaplein richting de haven. Via het Oerhaelspaed lopen we naar de Sint Piterkerk.

In de Sint Piterkerk kun je je kaarsje aansteken (dit kaarsje mag je later mee naar huis nemen).

Hierna volgt een kort programma waarin warmte, kaarslicht, muziek, gedichten en zang centraal staan.

Het programma is voor alle leeftijden, maar voor de jongste kinderen (jonger dan 10) minder geschikt. Voor hen is het ook mogelijk om alleen de tocht te lopen en een kaarsje aan te steken.

Bent u, ben jij slecht ter been? U kunt de wandeling ook overslaan. We verwachten dat de stoet rond 19.20 uur bij de Sint Piterkerk aan zal komen.

Oproep

Het is mogelijk om vanaf 18.00 uur, ter herinnering aan je overleden dierbare(n) een potje met een waxinelichtje op bovengenmoemde route te plaatsen of in de tuin van de Sint Piterkerk. Plaats het potje aan de rechterkant van de route. Omwonenden vragen we een lichtje in de tuin of achter het raam te plaatsen.

Let op

Het is mogelijk dat door extreme weersomstandigheden de tocht niet door kan gaan. Hou in dat geval deze website in de gaten

Waarom organiseren jullie dit?

In het najaar zien we het steeds donkerder worden. Er breekt een tijd aan van feesten waar veel mensen zich op verheugen. Maar juist in deze periode is er ook de behoefte om stil te staan bij overledenen die we – juist in deze donkere maanden – zo missen.

Wereldwijd wordt daarom op 2 november Allerzielen gevierd. Ook in Grou willen we overleden dierbaren in het licht zetten. Op veler verzoek doen we dat dit jaar weer door middel van een lichtjeswandeling. Vorige edities mochten op een grote opkomst rekenen.

Moet ik Christelijk zijn of bij een kerk horen om mee te doen?

Nee! Je hoeft niet bij een kerk te horen of een bepaalde geloofsrichting aan te hangen. Iedereen is welkom.

Wie organiseert deze avond?

De lichtjeswandeling is een gezamenlijk initiatief van de Doopsgezinde kerk en de Sint Piterkerk.