De Beroepingscommissie heeft contact gezocht met kandidaten voor de vacature van predikant door advies te vragen aan het team Mobiliteit van de PKN, door gemeenteleden te vragen om kandidaten voor te dragen en door de vacature te plaatsen op de website van de PKN.

(Beroepbare) kandidaten die worden voorgedragen door het team Mobiliteit of door gemeenteleden ontvangen een brief met de nadrukkelijke uitnodiging om kennis te nemen van onze vacature op de website van de PKN en om informatie in te winnen over het gewenste profiel van de te beroepen predikant. Deze informatie is beschikbaar via de website van de PKN, via de website van de Protestantse Gemeente Grou-Jirnsum en op aanvraag ook schriftelijk. Eventueel nemen we twee weken na verzenden van deze uitnodiging contact op met deze kandidaten met de vraag of we een sollicitatie tegemoet kunnen zien.

Alle sollicitanten, dus ook degenen die direct reageren op de vacature op de site van de PKN, krijgen bericht na ontvangst van hun sollicitatie. Na sluiting van de reactietermijn beraadt de Beroepingscommissie zich op de ontvangen brieven en maakt een eerste selectie. Uitgangspunt is dat de Beroepingscommissie zich richt op kandidaten die in hoge mate voldoen aan de door de kerkenraad vastgestelde profielschets.

Als u hebt gereageerd mag u binnen twee weken na sluiting van de reactietermijn nader bericht verwachten. Als de Beroepingscommissie besluit nader met u te willen kennismaken, wordt er een afspraak gemaakt voor een eerste gesprek. Dit gesprek vindt plaats in (één van de ruimtes van) de St. Piterkerk in Grou. Na dit gesprek bespreekt de Beroepingscommissie of we de procedure met u willen voortzetten. Zo ja, dan nemen we direct of zo spoedig mogelijk na dit overleg telefonisch contact met u op om een datum af te spreken om u te gaan ‘horen’ in een dienst waarin u voorgaat.  Mochten wij na het eerste gesprek besluiten de procedure niet voort te zetten, dan delen wij u dat ook direct of zo spoedig mogelijk onder opgave van redenen telefonisch mee.

Als we hebben besloten dat we u graag zouden willen horen in een dienst waarin u voorgaat, maken we zoals gezegd daarvoor een afspraak. We zouden u graag aansluitend (met enige reflectietijd tussen de dienst en het gesprek) opnieuw spreken. Het horen en aansluitend ons tweede gesprek met u vindt plaats op een door u aan te geven locatie. Het gesprek zal naar ons idee maximaal anderhalf uur duren. Hierna volgt voor ons een tweede beslismoment. U wordt zo spoedig mogelijk over de uitkomst daarvan telefonisch geïnformeerd. In dit telefoongesprek zullen wij kenbaar maken wat onze overwegingen zijn om wel/niet met de procedure door te gaan.

Indien wij met u door willen gaan in de procedure en u daarin eveneens geïnteresseerd bent, plaatsen wij u op de lijst van voor ons geschikte kandidaten.

Wij geven u een indicatie van de door ons verwachte duur van de procedure. Na verloop van tijd wordt door onze commissie uit de lijst van geschikte kandidaten een keuze gemaakt en een enkelvoudige voordracht aan de kerkenraad gedaan. Deze keuze wordt bij voorkeur op basis van unanimiteit gemaakt. U wordt vervolgens direct na de besluitvorming van de kerkenraad geïnformeerd over de uitkomst.

Eventuele reiskosten kunt u declareren bij de Beroepingscommissie. Eventuele termijnen waarop u een reactie van ons mag verwachten zullen we preciezer met u kunnen afspreken gaande de procedure.  Uw sollicitatie wordt zeer vertrouwelijk behandeld. Na afloop van de sollicitatieprocedure zal alle materiaal worden vernietigd.