Na eerdere voorzichtige pogingen werd in 1998 een serieuze start gemaakt met het SOW-proces. Er volgde een taai proces met een mooi resultaat: in 2005 werd een verklaring getekend waarin de Gereformeerde Kerk Grou-Jirnsum en de Hervormde Gemeente Grou de intentie uitspraken om op termijn als één gemeente te leven en te werken. In 2007 werd in een feestelijke dienst en aansluitend gezamenlijke rondvaart de Federatieovereenkomst getekend. Hierin werd ook afgesproken om vanaf oktober van dat jaar gezamenlijk te kerken in de Sint Piterkerk. Met het tekenen van de Verbintenisakte op 16 januari 2011 werd het samengaan van beide geloofsgemeenschappen tot de Protestantse Gemeente Grou-Jirnsum bezegeld en gevierd.

Tot oktober 2007 werd er om beurten gekerkt in de Sint Piter en de Gereformeerde Kerk aan de Stationsweg in Grou. In een bijzondere dienst op 29 januari 2017 heeft de gemeente afscheid genomen van het gebouw van de Gereformeerde Kerk en ‘De Boei’ (de zaalruimte bij de Gereformeerde Kerk die gebruikt werd voor kerkelijke activiteiten). De Gereformeerde Kerk is verkocht en de zaalruimte is afgebroken door de nieuwe eigenaar. Sindsdien vinden kerkelijke activiteiten plaats in de Sint Piterkerk, de Bovenzaal van de Sint Piter, de Consistorie en het Catechisatielokaal (een gebouw naast de Kosterswoning, beiden naast de kerk).